| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 3-sarja > 1999 - 2005 (E46)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 10-01-2010, 15:14   #21
Zeta
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 3,728
Quote:
Originally Posted by MayheM View Post
Hieman OT:ksi meni, kun provosoitiin, anteeksi.
Joops, ei ollut tarkoitus mitenkään provota.

Eiköhän se vika sieltä alustasta (puslat, perän kiinnitys, iskarit yms) löydy, varsinkin jos oma ajotyyli on maltillinen. Suoraan näitten pitäisi kohtuullisella kaasunkäytöllä talvisinkin mennä, jos auto ja renkaat ovat täydessä iskussa.
__________________
-
Käyttöautona e90 325i "black sapphire metallic"
-
Myydään hyvä läppäri nettikäyttöön **160e**
Myydään Xtreamer SideWinder FULL-HD Mediatoistin **60e**-
Zeta is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 16:07   #22
pmv
Bimmer Enthusiast
 
pmv's Avatar
 
Join Date: Oct 2002
Location: tornio
Posts: 2,017
Send a message via MSN to pmv
Oma kokemus E46:sta on se, että suoraan sen pitäisi mennä, paitsi pre-facelift sedan, jonka suuntavakavuus jätti toivomisen varaa. Tosin tuo ilmiö oli kesälläkin. Suurimmat ongelmat liukkailla tulevat kehnoista renkaista. Varsinkin se, että perä on epävakaampi mitä liukkaampaa on, viittaisi rengas-ongelmaan. Tämän olen havainnut oikeastaan kaikissa Bemareissa. Alusta tuntuu huonoilla renkailla rikkinäiseltä, hyvillä renkailla pelaa huonoillakin keleillä.
__________________
BTCF på svenska: hemifrån= ei mistään kotoisin
pmv is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 16:24   #23
Juppe
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Aug 2002
Location: TURKU
Posts: 3,108
Tai sitten huonokuntoiseen alustaan pitää ostaa "hyvät" löysärunkoiset linglongit tai muut paskat, että auto pysyis ajettavana. Moni tuntuu korjaavan alustansa löysärunkoisilla renkailla. Mä en enää ostaisi e46 bemaria, jossa vaikka nangkangit alla myytäessä.
__________________
Ducati SS900ie


http://jakoavain.wordpress.com/
Juppe is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 16:43   #24
Hemi
Bimmer Enthusiast
 
Hemi's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Location: Pirkanmaa
Posts: 17,471
Quote:
Originally Posted by MayheM View Post
..... Ja alkuperäisessä viestissäni mietinkin ihan onko heikko ajettavuus liukkaalla jopa ominaista mallille.
Ei, ei ole ominaista, vaan pyöränkulmat ovat perseellään joko sen takia että alustassa on jotain välyksiä tai sitten kulmien tarkastusta ei ole missään kohtaa tehty vielä tähän mennessä.
Eli kulkee ja pitää kulkea kuin juna talvellakin jos kaikki on kunnossa, ainakin yli 16":n nastarenkain. Tosin tässäkin alkaa meno olla jo hieman huojuvaa kaiken uusimman tyypin 16" nastarenkaillakin(esim.Hkpl7), mutta 16" nelosilla 2.8bar-3.0bar paineilla kyllä vielä pitäisi kulkea suoraan.
17" kokoluokka on tosin se optimikompromissi e46:een talvipyöräksi mikäli sen haluaa kulkevan talvisilla pääteillä kuin kesäpyörillä.
Hemi is online now   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 18:19   #25
Antti O
Bimmer Enthusiast
 
Antti O's Avatar
 
Join Date: May 2005
Location: FI
Posts: 4,157
Omien kokemuksien mukaan tuo oma facelifti e46 menee "kun kiskoilla" liukkaalla jääpinnallakin. Alla 205/55/16 michelin ice-x north nastoilla. Oikein vakaa peli ajaa talvella.
__________________
BMW E46 325i M-Sport II 2003 Showroom
BMW E85 Z4 2,5i 2004

BMW Vikakoodinlukua ja nollausta Mikkelin alueella
INPA, ISTA
Antti O is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 18:21   #26
MayheM
Bimmer Fanatic
 
MayheM's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Lahti
Posts: 438
16":n suht hyväkuntoiset HKPL4:t on alla, leveys 205 ja oliko se profiilisi sitten 55 vai 60 (alkuperäisten renkaiden kehä joka tapauksessa).

Edit. Eiköhän ole aika suunnata renkaat ja tarkistaa puslat ja emmitään jos ei siitä parane. Sitten tekisi mieli vielä selvittää mikä renkaissa pitää sellaista kimeää ääntä hitaassa vauhdissa. Jarrupaloja veikkasin, muttei vikaa ollut niissäkään ja laakerinääni on mielestäni matalampi. Lisäksi palaneen käry vasemman takarenkaan vieressä ajon päälle mietityttää myös. Mutta jospa nuokin selviävät vielä...
__________________
.................................................. ..............
BMW E91 320 D -06 (2013->)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

Last edited by MayheM; 10-01-2010 at 18:23.
MayheM is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2010, 13:05   #27
MayheM
Bimmer Fanatic
 
MayheM's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Lahti
Posts: 438
Noniin, tulipa käytettyä sitten paikallisella pajalla kärry. Ilmoitin ongelmat: korkea ääni takavasemmalta renkaan juuresta, kolina (koiranluut?) ja huono ajettavuus. Pyysin, että katsovat ensin takarenkaiden etupuoliset puslat, sitten lopun alustan ja lopuksi suuntaavat renkaat.

Kaveri soittaa aamusta auton vietyäni heti, että molemmat alatukivarret on heikossa hapessa (pallonivel), annoin luvan vaihtaa kysymättä hintaa. Hetken kuluttua aloin ihmetellä, kun samalla pajalla toiselta puolelta alatukivarsi vaihdettu vuoden sisään. Soitin ja kysyin asiasta, mutta ilmoittivat, että nivel heikossa hapessa, joten annoin kuitenkin vaihtaa molemmat. Iltapäivällä sitten kolmen jälkeen kaveri soittaa, että olivat renkaita suuntaamassa, kun huomasivat, että takaa vasemmalta pusla heikossa hapessa ja eivät saa renkaita suoraan (ja minä erikseen sanoin, että katsokaa ensin puslat!). Eivät kerinneet sille päivälle vaihtaa, joten piti hakea auto ja tuoda seur. päivänä uudestaan.

No seuraavan päivän ltapäivällä soitellaan, että haemmeko auton koska ja sovittiin, että kaveri pistää selostuksen tehdyistä töistä autoon sisälle, lasku tulisi postissa myöhemmin. No kun auto haettiin (pajan jo ollessa kiinni), niin autossa lappu josta ilmeni renkaiden kulmat ennen ja jälkeen säätöjen, ei muuta luvattua. Pari päivää myöhemmin tulee postiluukusta sitten 930 € lasku, jossa työtä (tarkemmin erittelemättä) 7 tuntia (á 70€), lisäksi ohjauskulmien säätö 80€, alatukivarsista (osat) otettu á 215 € ja tuon lisäksi helasta parikymppiä ja jotain tarvikkeita parillakympillä.

Hinta kuulosti aika rajulta kaikkineen, kun samana päivänä luukusta tupsahti Raision autokeskuksesta BMW-huollon mainos, jossa tarjottiin alatukivarren vaihto á 219€ osineen, svh:n ollessa 251 €. Tuohon helan vaihto ja pyörien suuntaus olisi tehnyt lisää vajaat 250 €, eli yht. selvästi alle 700 €:llä olisin päässyt. Kysäisin sitten vielä Metro-autosta töiden hintaa ja vastaus oli n. 700 € alkuperäisosineen.

Eli tuntuu kyllä, että tuommoinen hikipaja on ensinnäkin veloittanut aika rankasti töistä ja osista ja tämän lisäksi vielä alkoi arveluttaa se alatukivarsi, jonka sama paja on vuoden sisään jo kerran vaihtanut. Oma virheeni oli se, että varmasti ensi kertaa en autokorjaamolla kysynyt missään vaiheessa etukäteen työn hintaa, kun samassa paikassa on tullut säännöllisesti asioitua. Oikeastaan ainoa syy miksi en merkkihuollossa ole autoa käyttänyt, on noin 45 min ajo suuntaansa, kun "keskellä metsää" asun - tälle pajalle on sitten kävelymatka. Pitää nyt sen verran vielä mainostaa, jos joku paikkakuntalainen sattuu lukemaan, että kyseessä oli Paraisten ikioma Autoverkstad A & A Hellberg Oy.

Mitäs porukkaa tuumii, kannattaako hinnasta yrittää valittaa kermat pois, onko minua kusetettu? Ja kyllä, kysyn (taas) ensi kerralla hinta-arvion etukäteen ja luultavasti kärrään auton suoraan Turkuun tai Raisoon merkkihuoltoon, vaikka matkaa kertyykin ja aikaa tärvääntyy.
__________________
.................................................. ..............
BMW E91 320 D -06 (2013->)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

Last edited by MayheM; 23-01-2010 at 13:08.
MayheM is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2010, 13:15   #28
Kytölä
Bimmer Fanatic
 
Kytölä's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Kytölä 15230
Posts: 627
Quote:
Originally Posted by MayheM View Post
Pari päivää myöhemmin tulee postiluukusta sitten 930 € lasku, jossa työtä (tarkemmin erittelemättä) 7 tuntia (á 70€), lisäksi ohjauskulmien säätö 80€, alatukivarsista (osat) otettu á 215 € ja tuon lisäksi helasta parikymppiä ja jotain tarvikkeita parillakympillä.
Alatukivarren vaihto n.1h per puoli ja takahelat vaihtaa ammattimies tunnissa molemmat. Onhan alatukivarret edes Original Teile laatua ?

Mut turha kait noista on jälkeenpäin kitistä kun ei huomannut heti alkuun pyytää hinta arviota.
__________________
E30 328i Cabrio
Kytölä is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2010, 13:35   #29
MayheM
Bimmer Fanatic
 
MayheM's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Lahti
Posts: 438
Quote:
Originally Posted by Kytölä View Post
Alatukivarren vaihto n.1h per puoli ja takahelat vaihtaa ammattimies tunnissa molemmat. Onhan alatukivarret edes Original Teile laatua ?

Mut turha kait noista on jälkeenpäin kitistä kun ei huomannut heti alkuun pyytää hinta arviota.
Tuollainen käsitys minullakin on työn määrästä. Tämän auton alle en ole juurikaan vilkaissut, joten en tiedä tarkemmin työn määrästä. Opiskeluaikana kuitenkin parin Opelin puslat on itseltänikin vaihtunu tunnissa, vaikka poropeukalona itseäni pidänkin,Bimmerin puslat voi toki olla eri asia. En ole tukivarsien laatua vilkaissut (ei ole sisätilaa, tai missä nostaa autoa ilmaan), enkä sitä varmaan itse tunnistaiskaan.

Hinta-arviosta toinen puoli on totta, mutta toisaalta kyllä mielestäni hinnan pitäisi Suomessa olla suhteessa työn määrään - ja tunnit ainakin totuudenmukaiset. Tässä tilanteessa joko tunnit on käsittääkseni kusetettu, tai sitten tuntihinta (70 €) ei ole ollut ihan linjassa autoa rassanneen kaverin ammattitaidon kanssa.
__________________
.................................................. ..............
BMW E91 320 D -06 (2013->)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

Last edited by MayheM; 23-01-2010 at 13:37.
MayheM is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2010, 13:40   #30
Juppe
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Aug 2002
Location: TURKU
Posts: 3,108
Tuo tukivarsien hajoaminen vuodessa ei oo mikään ihme juttu. Kaikista tarviketukivarsista, jotka olen vaihtanut, on löytynyt melkoisen kuivat nivelet. Tukivarsia vaihtaessa kannattaa irrottaa ne suojakumit ja laittaa sinne reilusti vaseliinia tai muuta ko. tarkoitukseen soveltuvaa rasvaa. Yhdet alkuperäisetkin tukivarret jouduin itse rasvaamaan, kun nekin olivat kuivat.

Jos hinnasta haluat tapella, niin vetäise autodatasta vaihtoajat ja pyydä selvitys, miksi kesti kauemmin. Tuo 70e tunti on vielä hyväksyttävissä oleva hinta, vaikka nyrkkipajan hinnaksi onkin korkea. Rinta-jouppi Turussa ottaa skodan huollosta 70e/tunti. Musta nyrkkipajan hinnan pitäis olla jotain 50-60e tunti. No näin käy aina kun antaa tuossa hinnoittelussa "verstaalle" vapaat kädet. Ne perkeleet osaa kyllä hyödyntää sen.

Maksu kannattaa hoitaa aina henkilökohtaisesti työn tekijän/johtajan paikalla ollessa. Ei tartte sitten mennä jälkeenpäin huutelemaan. Samalla kannattaa sopia hinnoista jotain alustavaa jo etukäteen. Kyllä korjaamon pitää pystyä kertomaan, kauanko tukivarsien/puslien vaihtoon menee aikaa. Jos ne ei tiedä, ne ei oo sitä edes tehnyt ja sitten alkaa homma jo haisemaan. Tutut asentajat on sitten tietty eri juttu.
__________________
Ducati SS900ie


http://jakoavain.wordpress.com/

Last edited by Juppe; 23-01-2010 at 13:45.
Juppe is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E30 Kardaani Isollalaipalla 325E 1975 - 1991 (E21, E30) 11 19-08-2007 18:59
Ilmastointi kompuran yhteen sopivuus heinonen85 Kori, sähköt 3 04-06-2005 19:59


All times are GMT +3. The time now is 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.